Begrijpen we elkaar?

Het is heerlijk om mijn tijd te verliezen als ik aan het werk ben in mijn atelier; het creëren, halen van deadlines, nieuwe ideeën uitwerken is fijn voor omzet, eigenwaarde en creativiteit. De beslotenheid van deze ruimte doet niet veel aan mijn eigen zichtbaarheid als kleermaker en ondernemer. Hoewel er veel op internet wordt gezegd, geschreven en geprobeerd te behalen als het gaat om inkomsten, er gaat toch niets boven daadwerkelijk contact. Nu de werkdruk even minder is (zie eerder blog “de Show”) staan er weer netwerkbijeenkomsten gepland, ook ik mag op pad.

Als ik tijdens een ontmoeting vertel wat mijn bezig houdt komt regelmatig de vraag van de toehoorder wat ik vind van het kleedgedrag in het gezelschap of van zakenlieden in het algemeen. Verder pratend merk ik dat mannen en vrouwen van elkaar vinden dat het qua kleding beter kan maar zelf goed nadenken over de eigen kledingkeuze. Blijkbaar wordt een wederzijds verwachtingspatroon toch niet helemaal bevredigd. Er zijn diverse boeken geschreven over het verschil van man en vrouw. Interessant om het aspect wat kleding betreft eens verder te onderzoeken.

Uit dezelfde opmerkingen concludeer ik dat vrouwen vinden dat mannenkostuums ‘veel-van-hetzelfde’ zijn, de grijze massa of slecht passend om het lijf – het zou wat kleurrijker mogen. Natuurlijk heeft niet iedere man het mooie atletische figuur als hij zou willen waardoor een confectiemaat perfect past. Gelukkig zijn er aanbieders die goed in staat zijn om met maatconfectie redelijk passend en betaalbaar maatwerk te leveren. Een goede krachtige schouderpartij in een jasje doet wonderen voor je postuur. Andersom verneem ik van mannen dat vrouwen vaak teruggrijpen naar veilige vormen en kleuren maar dan in minder mooie kwaliteit qua materiaal (‘jammer-al-dat-vale-zwart’). Niet alleen qua stoffen, ook de vorm en pasvorm laat wel eens te wensen over. Door te kiezen voor kleuren die de uitstraling benadrukken, kwaliteitsmaterialen die mooi bedekken zonder te tekenen en vormen die het lichaam meer flatteren kan elke vrouw zich beter neerzetten. Netwerken is een soort charmeoffensief waarbij positieve eigenschappen mogen worden uitvergroot. Dus het gaat om kleur, vorm en eigenzinnigheid – dat willen we meer zien van de ander, maar hoe zit dat bij onszelf?

Over kleedgedrag kan ik in het algemeen wel zeggen dat er het nodige verbeterd kan worden maar één op één is deze vraag niet eenvoudig te beantwoorden. In de persoonlijke sfeer heb ik rekening te houden met diverse factoren. We zijn associatief ingesteld als het gaat om kleding en hebben diverse herinneringen en negatieve rolmodellen tot onze beschikking. Naast ervaringen aan anderen gekoppeld (waarom had ikzelf vroeger geen donkerblauw kostuum in mijn kast hangen?) en de keuze voor een favoriet en willen we vooral niet op anderen lijken – of juist wel. Op het persoonlijk vlak vraag ik me regelmatig af of drager en outfit één geheel is. Komt het overeen met de boodschap die je wilt vertellen? Straalt de kleding dezelfde kwaliteit uit die je hebt als het door jou aangeboden product of dienst? Daarnaast merk ik tijdens het gesprek met mijn klanten dat de meeste informatie in de beslotenheid van mijn atelier voor de spiegel naar voren komt. Dan blijkt dat comfort, wasbaarheid, onvrede met het lichaam, onzekerheid en budget erg belangrijk is – dat zal in een volgend blog aan de orde komen. Hoe verschillend elke klant, man of vrouw ook is qua verwachting van de ander, men wil er voor zichzelf toch goed uit zien. En dat is weer een mooie overeenkomst.

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.