Materiaal en imago

Het vak van de coupeur kent vele facetten. Niet alleen het ‘snijden’ en maken van een goed passend kledingstuk, maar ook de lichaamsvorm goed te accentueren. Daarnaast is hij geobsedeerd door de uitstraling van een materiaal waarmee hij werkt. Na een gedegen textielopleiding heeft hij het nodige aan materialen gezien en door de handen/machines laten gaan. De uitstraling en mogelijkheden tot verwerking geven de doorslag tot aanschaf. De kleurencombinaties zijn dan snel gemaakt en ideeën uitgewerkt.

Regelmatig ontmoet de coupeur ook branchegerelateerde ondernemers, visagisten, modeontwerpers, personal shoppers en de zogenoemde kleuradviseuses of imago- professionals. Het is echt een kunde om dat goed te doen. Zelf is de coupeur heel erg kritisch als het om de aanschaf van zijn eigen kleding gaat dus dat vereist een stevige wisselwerking met het andere vak om elkaar te versterken. Niet elke imagoprofessional is gelijk….

In één van de discussies heeft de coupeur het belang van pasvorm en uitstraling van materiaal aangekaart met verschillende vakvrouwen. Hij merkt dat er vaak wordt gedacht, de goede kleur in een leuke print of een goedkoop materiaal doet al heel wat. En ja, zeker in het begin kan het gewenningsproces aan nieuwe kleuren beter starten met een eenvoudig en goedkoop item. Puur om te peilen of het gezien wordt en wat de reacties uit de buitenwereld zijn – waarom is dat trouwens zo belangrijk?

Binnen ‘Imagoland’ wordt niet altijd het belang gezien van een mooie kwaliteit qua materiaal. “Als het er maar leuk uitziet….” is een vaak gehoorde opmerking van een dergelijke adviseuse. Immers, er is een grote groep kledingkopers die kiest voor kwantiteit en meer dan regelmatig iets nieuws koopt om het na een paar draagmomenten af te danken – in een bespreking onlangs gehoord dat het gemiddelde in Nederland maar liefst 4 draagmomenten is, al is een betrouwbaar onderzoek nog niet geplaatst op internet. Wellicht een ingang om eens anders te kijken naar maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid niet alleen als modewoord te gebruiken.

Mooi materiaal heeft een andere uitstraling, het is meer edel. Als een linnen kledingstuk in een fraaie kwaliteit is gemaakt zal het meerwaarde geven bij mooie en warme dagen. Ook een verfijnde katoen die vast geweven is heeft qua kleur – zeker na een paar wasbeurten – nog voldoende effect. Een grauwsluier of snel verwassen doek presteert niet zo goed tijdens presentaties. Vaak ziet dat er armoedig uit. Natuurlijk is een wollen stof – cool wool voor de zomer – ook in verschillende kwaliteiten te koop. De keuze voor een rijker materiaal zal ook naar de drager een weerspiegeling zijn van de kwaliteiten die hij/zij wil uitdragen.

Onlangs mocht de coupeur hier iets over vertellen voor een groepje imago-consultants in opleiding. Een uitgebreid verhaal over zijn werkwijze, pasvorm en het kritisch oog. Het tonen van verschillende rode materialen met verschil in uitstraling was een eyeopener. Verder werd ook stilgestaan bij het gebruik van diverse stretchmaterialen in de confectie-industrie. Tricots, katoen met lycra voor pantalons, het kwam allemaal aan bod. Merkbaar is dat in het aansluitende beeld de rekbaarheid voor het comfort zorgt en het nivelleert ook pasvormproblemen. Maar uiteindelijk merkt de coupeur toch dat er toch iets aan mankeert. De keuze voor de beste vorm en goede snit in een beter materiaal zal het aantal draagmomenten ten goede komen. Ook de vormvastheid van een materiaal werkt duurzaamheid in de hand. Al met al was het een leerzame avond.

Laat wat van je horen

*