Het pak als uniform

Het was een frisse voorjaarsdag een paar jaar geleden. De coupeur was uitgenodigd om een bijeenkomst bij te wonen van een ondernemersclub in Rotterdam. Een leuke spreker over communicatie en leugens was uitgenodigd zijn verhaal te vertellen. Meer willen weten over de gedragscodes van mensen die wat creatiever met hun waarheid omgaan, dat prikkelt zeker de nieuwsgierigheid. Vooraf werden de ondernemers ingelicht over de locatie waar deze avond werd gehouden. Een presentatie die werd verzorgd door twee heren in dezelfde kleding. Vol enthousiasme werden de voordelen van dit kantoorpand en de verhuurmogelijkheden per unit en tijdseenheid besproken. De sprekers waren goed op elkaar ingespeeld en wisten van elkaar welk gedeelte door welke persoon werd gepresenteerd.

De gedachten van de coupeur dwaalde af. Onbewust moest hij denken aan het begin van zijn carrière in de maatkleding/confectie. Naast het werk overdag met patronen en stoffen  ook samen met collega’s op locatie de klant van dienst zijn met het aanmeten van kleding. In het bedrijf bestond de mogelijkheid om met collega’s in dezelfde kleding naar een klant te gaan. Maar toch had hij daar zelf best moeite mee, een bedrijfsuniform.

Het doel van uniforme kleding is onder andere om een herkenbaar beeld neer te zetten van de organisatie. Momenteel wordt het  in bedrijven en dienstverlenende organisaties steeds vaker gebruikt als herkenning. In sommige beroepen is het zelfs een vereiste omdat het ook met veiligheid te maken heeft. Als het gaat om representatieve doeleinden is het nuttig om door middel van het uniform een bepaald verzorgd beeld af te dwingen en zodoende op safe te spelen. Werknemers hoeven daardoor niet aangesproken te worden op ‘aanstootgevende’ kleding omdat die afspraak al is gemaakt. Zelf heeft de coupeur gelukkig wel werkende voor dat bedrijf de vrijheid gehad om zichzelf naar eigen smaak te mogen kleden. Onder de voorwaarde dat het correct en verzorgd was zonder zichzelf in zijn kleedgedrag weg te cijferen. Van het gevoel dat niet elke persoonlijkheid in dezelfde kleding past en daarmee goed communiceert, was hij zich toen al bewust. Zeker omdat het leeftijdverschil met zijn collega’s vrij groot was. Om dan ook in diezelfde blazer en broek gekleed te gaan, dat was voor hem niet aanlokkelijk. Zeker niet in standaard blauw of grijs in ‘vlakke’ stoffen met een goedkope uitstraling.

Al kijkend en luisterend naar het verhaal van de twee heren viel het de coupeur op dat er wel duidelijke verschillen waren. Het verschil in persoonlijkheid was door ‘hetzelfde pak’ duidelijk genivelleerd, maar de verschillen in postuur waren des te duidelijker zichtbaar. De keuze was gevallen op een hoogglanzend muisgrijs pak waar een percentage polyester in het materiaal was toegevoegd. Wat bovendien zichtbaar was dat het beide semimaatpakken waren die op de ene slanke man goed aansloot en bij zijn wat meer uit de kluiten gewassen collega zo strak zat dat het hier en daar teveel onrust gaf. Door de glans en hier en daar wat trekkende gedeeltes in jasje en broek deed het hem geen goed. Hoe leuk ook samengesteld voor meerdere personen, niet elke stof is voor iedere drager geschikt.

Misschien is het zinvol om het fenomeen ‘uniform’ in representatieve doeleinden opnieuw te bekijken. Als in een beroep een representatieve uitstraling wordt verwacht, dan kan het in sommige sectoren ook uit de drager zelf komen. Het zegt iets over de professionaliteit en ‘het werk serieus nemen’, en over de mooie verschillen in persoonlijkheden die een organisatie scherp houdt.  Het opzetten van codes in de meer ‘zichtbare afdelingen’ kan ook een optie zijn. “Wat is voldoende bedekt bij warm weer?” is zeker iets om daarin op te nemen. Zo hoeft een werknemer zijn eigen beeld en persoonlijkheid in kleedgedrag  – zelfs zakelijke kleding kan ook ‘eigen’ zijn – niet te verloochenen. Het spel van karakter en diverse zakelijke kleurtonen maakt elke buitendienstmedewerker op de eigen manier zichtbaar. Daardoor is deze meer congruent in gedrag, communicatie, toegankelijkheid en daadwerkelijk orders binnen halen. Zo kan een ieder zaken doen op de eigen manier. Ook het risico dat je verward wordt met de beveiligingsbeambte is kleiner als het materiaal veel mooier is en er creatiever in de winkel naar de blauw- en grijstonen en de details gekeken wordt.

Het verhaal over creatieve waarheden en leugens was erg boeiend. Door tijdens de presentatie bewust te worden van de lichaamstaal en veranderingen in gedrag wanneer ‘moeilijke vragen’ worden beantwoord was een eyeopener. Het was mooi om te zien dat de spreker zich bewust was van zijn uitstraling. Zijn pak was rijk door het materiaal in een verfijnde structuur, mooi van snit op zijn lijf en met het fraaie overhemd, stropdas en sublieme schoenen maakten de donkerblauwe basis zeker niet standaard of uniform. Een mooie aanvulling op zijn persoonlijkheid, de coupeur kon niet anders concluderen.

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.