Neutraal of zichtbaar?

Het was een regenachtige voorjaarsavond. Via een bevriende zakenrelatie kreeg ik een uitnodiging om mee te gaan naar een netwerkavond in Delft. Het is een netwerkclub waar elke avond een spreker een goed verhaal vertelt wat gerelateerd kan zijn aan de eigen ondernemerservaringen of kwesties die spelen in een organisatie van de toehoorder. Aansluitend zijn er diverse mogelijkheden om contact te leggen. De spreker van deze avond was een specialist in etiquette.

Tot in de puntjes gekleed en verzorgd stond een dame in een jurkje haar presentatie te geven. Het was een duidelijk en overzichtelijk verhaal waarin de toepassing van etiquette werd behandeld. Etiquette is het gedrag waarmee de ander op het gemak wordt gesteld en maakt cultuurverschillen in gedrag kleiner. Handig wanneer er internationaal zaken wordt gedaan of wanneer een ondernemer door toeval in andere kringen terechtkomt dan wat tot nu toe zijn referentiekader is. Voor mijn vak was ik wel benieuwd wat ze vertelde over de toepassing van kleding.  Voor heren het pak met overhemd, das en gepoetste schoenen. Ze stelde dat neutrale kleuren altijd goed zijn. Bij kleding voor dames was ze ook duidelijk. Niet te kort, te strak en te bloot was het devies, evenals neutrale kleuren als zwart, donkerblauw en grijs. De presentatie omvatte zoveel aspecten waarin kleding als onderwerp niet zo werd uitgediept. Al is daar zeker een avond aan te wijden….

Een tijd geleden kreeg ik het boek “Rotterdamse Zakenvrouwen” in handen. Een mooi overzicht van diverse vrouwen die er toe doen in de zakenwereld in deze stad. Alle dames waren gefotografeerd in een omgeving die hun persoonlijkheid weerspiegelden. En als het boek doorgebladerd wordt valt het op dat er weinig kleur is in hun kleding. Het is een opsomming van neutralen; grijs, beige, wit, zwart, donkerblauw en af en toe een uitschieter naar rood en paars. Vooraf was er onderzoek  gedaan naar het grote voorbeeld. Neelie_kroesUnaniem werd Neelie Kroes genoemd; van oorsprong komt ze uit Rotterdam en heeft ze het nodige betekend in de zakenwereld en politiek. Nu bekleedt ze een topfunctie als Eurocommissaris Digitale Agenda. Een vrouw die haar mannetje staat en er ook nog eens uitstekend uitziet en al jaren kiest voor kwaliteitskleding. Een mooie inspiratiebron….

Als men kijkt naar de werking van kleur en hoe dat bij de mens binnenkomt, kan men concluderen dat neutrale kleuren zich wat meer terugtrekken en heldere kleuren meer in het oog springen. Een gegeven wat bij zakenmannen wordt ingezet bij de kleur van de stropdas en in veel mindere mate het pak en overhemd. Veel vrouwen kiezen voor het zelfde ‘kleurgedrag’ al ligt daar wel een potentieel. Zakelijk gezien kan een vrouw erg mooi wegkomen met oa een goede tint rood, ‘Maxima-blauw’ of fuchsiaroze. Ook andere kleuren en dessins mits het er rijk uitziet zal het goed doen voor de zichtbaarheid en zakelijke kwaliteit van vrouwen. Misschien is dit iets om in te zetten als je zakelijk gaat netwerken en je goed zichtbaar wilt zijn in de ‘menigte van donkere pakken’. Een goed kleuraccent zorgt ook voor meer communicatie tijdens een sollicitatiegesprek. Ook voor presentaties is het slim om met heldere kleuren de aandacht meer vast te houden van het publiek dan wanneer je voor het – altijd goed – zwarte jurkje kiest.

Wat mij opvalt is dat de laatste jaren zich kenmerken door een verandering in werk, zaken en houding. Diverse organisaties gebaseerd op een luchtbel vallen om of moeten zichzelf opnieuw gaan uitvinden. Dat de intuitie steeds scherper wordt en we niet alleen meer op basis van ‘kunnen’ kijken naar mensen om ons heen geeft het al aan. Een mooie verandering is dat er niet alleen meer op basis van mannelijke energie met macht en testosteron zaken wordt gedaan. Er is een grote groep vrouwen opgestaan met een goed verhaal over gedrag en gevoel, echte verantwoordelijkheid en minder gebakken lucht. Iets wat veel meer zichtbaar mag zijn wat mij betreft, ook qua presentatie en uiterlijk.

Terugkomend op Neelie Kroes, in een boek over vrouwelijke politici en kleedgedrag wordt zij als flamboyant neergezet vanwege haar kleedgedrag. Er zijn diverse foto’s van haar te vinden waarin ze er neutraal uitziet maar ook diverse kleurige scherp gesneden jasjes heeft. Opvallend is het moment waarin ze in een opvallende printjurk van erg goede makelij een computergigant aan de schandpaal nagelt. Dwars door alle kledingcodes heen kiest ze er voor om verzorgd, altijd elegant en toch opvallend zichtbaar te blijven. Zoals Angelique Westerhof dat in een quote beschrijft: ”I appreciate how Neelie Kroes pushes and flirts with the boundaries of what is expected from someone in her kind of job. She dresses like she’s giving us a wink of the eye.” Kijk, daar heb ik niets meer aan toe te voegen….

 

 

Foto gemaakt bij World Economic Forum Zwitserland via Wikipedia

Laat wat van je horen

*