In ‘uniform’ of toch meer als jezelf?

Onlangs legde ik tijdens een netwerklunch contact met een andere ondernemer. Actief in de informatietechnologie en internet wist hij door zijn enthousiaste verhaal en positieve uitstraling diverse mensen aan zich te binden. Aan het eind van de lunch kwam hij naar me toe om een meer te weten over mijn kijk op kleding; dat was tijdens die lunch al in mijn presentatie duidelijk aan bod gekomen. Toch wilde hij er meer van weten. Hoe ik bijvoorbeeld kijk naar uniforme kleding als presentatiemiddel. De uitnodiging om via de mail een foto te bekijken van zijn team en daarop te mogen reageren nam ik graag aan.

Uniforme kleding heeft verschillende functies; enerzijds de herkenbaarheid en zichtbaarheid en het onderstrepen van de functie die de drager uitoefent of de autoriteit die zichtbaar moet zijn. Een eenvoudig voorbeeld is de beveiligingsbeambte of politieagent; al zijn er in het laatste geval in de kleding zeer specifieke eisen verwerkt. Ook bedrijfskleding in een winkel als de Bijenkorf of andere winkelketens gebruikt de herkenbaarheid.  Anderzijds is het in sommige bedrijfstakken gebruikt in het kader van bescherming tegen invloeden van buitenaf. Speciale coatings in materialen, dit in het kader van veiligheid voor de drager. Eigenschappen die onder andere in ons nationale defensieapparaat of in de ziekenhuizen worden toegepast.

Ruim 20 jaar geleden heb ik mijn eerste professionele stappen in mijn vak gezet bij een bedrijf wat uniformen maakte. Niet alleen voor busbedrijven, taxichauffeurs en andere bedrijfskleding, vooral het aandeel wat er werd gemaakt voor de muziekwereld was groot. Veel muziekverenigingen, harmonieën en showkorpsen waren klant bij mijn toenmalige werkgever. Het was een bijzondere tijd waarin ik veel leerde over pasvorm, verhoudingen, details, het creëren van een eenzijdig beeld waarbij een 10-jarige leerling er net zo goed uit moest zien als de vergevorderde muzikant of de maître die vooroploopt. Al met al een schat aan ervaringen waar ik nu nog steeds profijt van heb. Voor het uitoefenen van mijn vak was het ook gebruikelijk dat ik diverse momenten op locatie was bij een vereniging om pas en meetwerk te doen. Een zekere vorm van representativiteit werd wel op prijs gesteld. Gelukkig kon ik daar mijn eigen draai aan geven door het dragen van mijn eigen jasjes en broeken. Ik zag het niet zitten om gelijkgestemd gekleed te gaan als mijn collega’s die hun blauwe blazer en grijze broek wel met plezier droegen. Liefde voor mijn vak kan ik ook zichtbaar maken om vanuit mezelf correct gekleed te gaan.

De avond na de netwerklunch kreeg ik via een link een foto te zien van een team die met uniforme kleding zichzelf probeerde neer te zetten. Het zag er mooi strak uit, alle heren droegen eenzelfde zwart pak met wit overhemd en oranje das. Dit verkoopteam had zich zo op een beurs gepresenteerd en door middel van deze communicatie was het herkenbaar, en mooi om te zien in een grote stand. Al met al was het een mooi plaatje.

Een tijdje geleden sprak ik een HR-manager van een groot bedrijf. Haar interesse in kleding had ook te maken met een initiatief van haar werkgever dat de receptie wel een meer representatieve uitstraling mocht hebben – iets wat zij mocht uitwerken. Om het storende beeld van te strakke skinny broeken, te korte rokken en armoedige shirts achter de balie te vermijden was er de beslissing genomen om tot bedrijfskleding over te gaan. Misschien is het een slim besluit, zo hoef je niet de medewerkers er op te wijzen dat ze niet correct genoeg gekleed gaan. Anderzijds is het ook de moeite waard om te onderzoeken in hoeverre het persoonlijke karakter van de mensen die er werken zichtbaar mag zijn. Daarnaast is het gelijk een stukje opvoeding in het creëren van een professionele uitstraling. Dat kan door middel van het vastleggen van kledingcodes die al dan niet zijn gekoppeld aan de werkplek en de hoeveelheid contact die er is met (al dan niet) potentiële klanten.

In mijn ontmoetingen met andere ondernemers vind ik het interessant om te zien wat er gebeurt, in een gesprek, een oogopslag, een eigen manier van praten. Iedereen doet dat op zijn/haar eigen manier. Elke ondernemer die zijn product verkoopt doet dat met passie, is daardoor ook zijn/haar eigen verkoper. Zo kan je laten horen dat je een goede grafische vormgever bent, maar het is nog leuker om te zien dat het jasje je vormgevingskarakter weerspiegelt. Net als de coach die graag een coltrui draagt waardoor zijn openheid niet erg zichtbaar is, iets wat hij juist wel nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen. Zo is het ook met een verkoopteam of baliepersoneel wat een belangrijke rol speelt in een bedrijf. Elke verkoper heeft van nature een eigen energie, de een wat losser en vrijer en makkelijk in communicatie, de ander is juist zeer correct en formeel. Deze eigenschappen trekken vergelijkbare klanten aan. Wanneer in een verkoopteam wordt gekozen om deze verschillende energieën te benutten zal de diversiteit zichtbaar zijn. Dit kan onder andere  door gebruik te maken van de kleurtoon die de drager zichtbaar maakt; dit werkt bij iedereen in een dergelijk team verschillend. Het is heel goed mogelijk dat dit een effect heeft op het aantal nieuwe contacten wat wordt gelegd. Al heeft zo’n groep donkere pakken wel wat, toch kan het als groep in een beursstand bijna intimiderend overkomen. Wat zou het zonde zijn om met het creëren van het mooie plaatje een mooiere kans op meer opdrachten te laten schieten, toch?

Laat wat van je horen

*