De imageconsultant en de coupeur

Jaren geleden ontmoette de coupeur haar voor het eerst bij een opticien. Een eerder gekochte bril die moest worden bijgesteld en al wachtend een gesprek beginnen. Even praten over het mooiste vak en visitekaartjes uitgewisseld. Imageprofessional; zo stond op haar kaartje gedrukt. Hij was nog werkzaam in de confectie-industrie waar zijn kijk op collecties, details, materialen en kleur nog meer werden versterkt.

Tijdens een netwerkontbijt als ondernemer opeens een vervolgontmoeting. Een uitgebreid gesprek over kleding, kleur, kwaliteit, uitstraling en hoe een en ander elkaar kan versterken. Zien dat die eigen kleurtraining jaren geleden en het ontwikkelen van een kritische blik een bepaalde mate van kennis geeft. Het bijhouden van vakliteratuur is bepalend in de informatievoorziening maar de strakke kleurschema’s van jaren geleden zijn ook beperkend in het uitzoeken van kleding. Wellicht een reden waarom veel kledingwinkels met argusogen naar deze beroepsgroep kijkt. Al ziet de coupeur ook wisselwerkingen ontstaan waarin verkopen aantrekken en klanten tevreden de winkel uitgaan met kleding die mooi staat.

Een paar seizoenen later gaat de telefoon; ze heeft presentatiekleding nodig die haar zakelijk beter op de kaart zet. Zo’n outfit die ze draagt en de zekerheid biedt om zich op haar verhaal te concentreren. Vanwege haar postuur en lichaamsverhouding is het vinden van een jasje wat mooi uitvult niet eenvoudig. En die goede eenvoudige broek die lengte geeft, perfect past en die alles draagt wat er boven kan. Stoffen uitzoeken is al een feest; niet alle materialen zijn in elke kleurtoon leverbaar, terwijl juist daarin de precisie zit. Concessies worden gedaan, wasbaarheid voor een nette broek wordt losgelaten en die zijde van het jasje zal toch een extra laagje binnenwerk krijgen maar mag vooral niet aanvoelen en eruit zien als bordkarton.

Over de vorm en details van het jasje was ze resoluut. Vrouwelijk qua vorm, een geplooide schoot, een kraag die achter hoog aansluit, schuine lijnen, een ceintuur op de rug, manchetten in de mouwen verwerkt. Het eerste proefmodel om de pasvorm te bepalen was een mooie ondergrond om met potloodlijnen aan te geven wat haar lijf het mooist uit zou laten komen. Na die passessie moest de coupeur dit even laten bezinken; iemand die hem vertellen gaat wat er allemaal in een jasje moet, werkt dat wel? Al is deze klant koningin en de coupeur die zijn ego opzij zet en zich bewust is van zijn dienstbare taak, toch wringt het. Al deze details zijn niet op elkaar afgestemd, het klopt niet, hoort niet bij elkaar en geeft meer onrust dan dat er een mooi jasje komt te staan. Bij de coupeur gaan de alarmbellen rinkelen “dit gaat niet werken!”

Een mailwisseling met tekeningen volgt. De kunst van het weglaten in dat goede silhouet, puur en mooie lijnen tegenover details die niet congruent met elkaar zijn. De vraag aan haar welke uitgewerkt dient te worden. Hopende dat ze kiest voor puur is het tegendeel waar. Uiteindelijk besluit de kleermaker beide opties in ongebleekte katoen uit te werken, dan kan er weinig misgaan. Bij een volgende passessie blijkt inderdaad de pure keuze de beste te zijn – ook dank aan de overtuigingskracht van haar man, die zag ook wat de bedoeling was. Nog steeds krijgt de coupeur een inwendig applaus dat het jasje zo werkt als hij in gedachten had. En denkt hij positief terug aan de wisselwerking en verrijking aan kennis die dit contact inmiddels drie jasjes verder heeft opgeleverd. Ook haar besef van uitstraling in materiaal is veranderd wat ze ook weer toepast in haar werk.

Bij een bespreking met een bruid signaleerde de coupeur een bijzonder effect met verschillende kleuren en materialen die elkaar tegenspraken. Om het zeker te weten wat beter werkt – de betreffende klant was toe aan een herinvulling van de rest van haar garderobe – is die imageconsultant ingeschakeld. Een kleuradvies voor deze klant, een bespreking en het uitwisselen van informatie kan bij sommige ‘twijfelgevallen’ goed helpen. En het daarna uit handen geven is erg fijn. Wanneer kan een imageprofessional op de stoel van de vormgever/coupeur gaan zitten? Hoe kan een samenwerking vorm krijgen als dergelijke disciplines elkaar zo dicht raken? En is het chic om de discussie samen aan te gaan in het bijzijn van de klant?

Blindelings kocht de coupeur met de consultant in gedachten een wollen tricot in een zigzagdessin, kleurrijk in bijzondere kleuren en in een mooie kwaliteit. Meer dan geschikt voor een bijzonder gesneden vest met een mooie pasvorm. In presentaties geschikt door de rijke uitstraling en een aansluitende schouderpartij en mouw. Comfort en autoriteit kunnen in dit soort gevallen wel degelijk samengaan. Even de stof bij haar voor de spiegel laten zien; “Wat ga je er mee doen?” was haar vraag. Met een “wacht maar af” heeft de coupeur na een paar passessies dat vest ontwikkeld wat haar verbaasde. Haar kennis wat ze deelde wordt al toegepast bij haar. Soms helpt loslaten, ook in dat vak. Vooraf het frame aangeven waarin gewerkt kan worden en de vormgever de keuzes laten bepalen zodat een evenwichtig geheel ontstaat. Het is een kwestie van ervaring en vertrouwen.

Onlangs is de coupeur gevraagd een aansluiting te leggen tussen kleermakers en imagoprofessionals. Gesprekken vanuit beide belangenverenigingen zijn welkom en onderzoeken hoe dat ingevuld kan worden is absoluut zinvol. Hoe andere kleermakers tegen kleur, vorm en stijl aankijken en open staan voor deze wisselwerking. Sommige collega’s kunnen er baat bij hebben om zichzelf meer als kleermaker te presenteren. Imago draait ook om ‘walk your talk’, ook voor kleermakers niet onoverbodig. Hoe kan een kleermaker goede adviezen geven in het gesprek met zijn klant als zijn kunnen niet op hem/haarzelf zichtbaar is?  Zit een klant die voor een speciale kleermaker kiest te wachten op een extra advies? Past het ook nog binnen het tijdpad om dat te kunnen doen – immers, sommige outfits moeten toch snel worden gemaakt. En zou het mooie vakblad van deze professionals open staan voor boeiende verhalen van kleermakers? En wat te zeggen van de vooruitziende blik van de kleermaker; er wordt in een gesprek met een klant al geanticipeerd op details, materialen, evenwicht in vormgeving, de ervaring in verwerking van stoffen en weten hoe dat gaat. Dit sturende proces kan door een imagoprofessional in de war worden gebracht en zelfs meer op kosten worden gejaagd. Daarnaast beseft de coupeur dat de ene consultant de andere niet is. Ook het kwaliteitsniveau, specialiteit en persoonlijke ontwikkeling is per kleermaker verschillend. Misschien een goede training voor kleermakers neer te zetten zodat ze dat kritisch oog verder kunnen ontwikkelen?  Zomaar wat vragen en aspecten die de coupeur momenteel bezig houdt.

Maar de komende tijd eerst voor haar man het ultieme werkjasje maken, de kleur is al bepaald. Bij het maatnemen al signaleren de reden waarom confectiejasjes eenzelfde probleem geven. Maar ook de discussie aangaan over details en evenwichtigheid al biedt het ook de mogelijkheid om het frame waarin gewerkt wordt helder te krijgen. Als dat er is kan er vrijer en makkelijker worden gewerkt. De coupeur wil zelf namelijk ook trots zijn op het eindresultaat. Elk gedragen kledingstuk uit zijn atelier is ook een uithangbord.

Reacties

  1. Ik zie je het zo doen, zoeken naar de balans, niet rigide vasthouden aan het geleerde. Het kleur geleerde is uitgangspunt, maar veelal zijn ze niet bekend met stoffen en hun werking en valling. Vermoedelijk mag aan het vak imago en stylisten een toevoeging aan kennis komen en wel stoffen en warenkennis.
    Jouw oog?ogen voor detail is bijzonder goed. Hoe belijning behoren te lopen, hoe het beste naar voren haalt bij man en vrouw is meer dan alleen maar kleur.
    Ga vooral zo Chris!!!

    Cassandra Saeijs
    Lijfgoed

    • Cassandra, dankjewel!
      Met alleen kleur en vorm (stijl vind ik een heel andere term….) kom je er niet.
      Kennis van materialen en zicht op uitstraling en hoe dat werkt is één. Maar evenwichtige vormgeving is net zo belangrijk, daarvoor is kennis van verwerking en inzicht nodig. Iets wat continu aan verandering onderhevig is. Ook ik blijf daarin leren.

  2. Ik heb zo’n zin in 2014! Te beginnen met een kleurensessie en een mooi sollicitatiejasje! Fijne feestdagen en je hoort vn me befin januari!

  3. Ik ben niet bekend met alle opleidingen voor imagoconsultant, maar de meeste geven toch ook kennis van stoffen en zeker de valling van de stoffen. Bij mij is het ingebakken, mijn moeder was coupeuse lerares.
    Misschien weet een imagoconsultant niet alle namen van de stoffen, is ook niet nodig denk ik, maar belijning en hoe een stof valt is een must.

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.