Als een accountant……

“Kom even mee, dan wil ik je even wat laten zien”; met deze woorden werd ik uitgenodigd om haar nieuwste aanwinsten te bekijken. Ze had even gewinkeld en wat “leuke dingetjes nodig voor erbij” gevonden. Een paar leuke shirts, tops en een jurkje werden getoond, supertrots was ze op haar peperdure designsneakers. Op mijn praktische vraag “Heb je ook iets wat erbij past, waarmee je het wilt combineren?” gaf ze het antwoord dat dat er  nog even bij gevonden moest worden. Ook die sneakers “Zo leuk! Die moest ik gewoon hebben” paste niet echt bij haar. Een snelle display door haarzelf van favoriete kledingstukken gaf haar basic smaak aan, maar ook andere kledingstukken waren nog voorzien van het prijskaartje. Misschien toch iets te veel in een opwelling gekocht?

Één van de voordelen van kleermaker zijn is dat ik zelf mijn kleding kan maken.  In mijn atelier hangen een paar kledingstukken in de maak waar ik op rustige momenten mijn energie in kan stoppen. De materialen die ik uitzoek ‘passen echt bij mij’, de snit is niet erg aan mode gebonden maar toegepast op mijn lijf zodat het een meer gestroomlijnde versie zal laten zien. Het bedachtzaam uitzoeken van een stof, het bepalen van de snit en andere details maakt het proces van het kledingstuk samenstellen extra leuk. In gedachten zijn combinaties met shirts – die ik meestal wel in de winkel koop – en schoenen al gemaakt en wil ik datgene dus zo snel mogelijk aan. Ook mijn wensenlijst als het gaat om aanschaffen van nieuwe items voor mijn garderobe wordt daardoor weer aangevuld.

Mijn zakenrelatie kijkt heel anders naar kleding. In plaats van “leuk” en “voor de heb” kiest zij juist heel bewust haar kleding uit in de winkel. Moeiteloos worden winkels gescreend en collecties naar kleuren en stofkwaliteiten beoordeeld. Ze kent haar lijf erg goed, weet welke vorm in kleding haar charmes nog meer uit laten komen zodat ze zich goed weet te presenteren. Modegrillen die niet bij haar lijf passen laat ze voorbij gaan; ze kiest de kleuren die haar goed staan. En natuurlijk droomt ze nog steeds van die jurk waarmee ze nooit misgrijpt in de kleur die voor haar nooit uit de mode zal gaan.

“Ja, ik koop wel eens wat in een opwelling” aldus de vrouw in haar riante kleedkamer. Ik denk gelijk aan de energie die ik ervaar als ik op zondag in de stad loop om even snel een boodschap te doen. In mijn eigen doelgerichtheid zie ik nog scherper de energie van verveling – “Wat zullen we eens gaan doen?” – bij het publiek in de stad. Daardoor is de neiging tot aanschaf “voor de heb” veel groter. Verveling en kopen als tijdelijke behoeftebevrediging is herkenbaar. Het gevolg is een aantal kledingstukken in de kast met het prijskaartje er nog aan. Gelukkig zijn er tegenwoordig ruilbeurzen die de mogelijkheid bieden om deze spijtoptanten opnieuw te verzilveren.

Het aspect dat maatkleding kostbaar is zal voor veel mensen een drempel zijn om daarvoor te kiezen. Het gebeurt wel dat er flink in de buidel wordt getast voor die ene jurk voor de mooiste dag van je leven. Voor een zakelijke outfit ligt dat toch wat ingewikkelder en lijkt een aanschafprijs snel erg groot. In mijn atelier geniet ik van beide processen, de zorg voor die mooie jurk als de hoeveelheid aandacht aan dat pak. De materialen zijn verschillend, het effect daardoor ook. Een prinsessengevoel heb je op die ene dag, speciaal voor jou.  Zakelijke kleding is langer inzetbaar, wordt vaker gedragen en zal daardoor anders werken. Hierdoor is die aanschafwaarde wel door meerdere draagmomenten te verdelen. Zo kan die hele fijne broek die in aanschaf kostbaarder was uiteindelijk goedkoper zijn dan die leuke top “voor erbij” die slechts 4 keer gedragen wordt.

Om aan het eind van dit blog even terug te komen bij die zakenrelatie die zeer weloverwogen winkelt zie ik wel een vergelijking met mijn accountant. Iemand die ondernemers bewust maakt dat kosten moeten worden verlaagd, investeringen moeten worden gedaan en meer handige tips om bewust naar de bedrijfsvoering te kijken. Zo kan die riante kledingkast ook worden bekeken. Hoeveel vrouwen hebben kleding waar het prijskaartje nog aanhangt, maar toch veelal hetzelfde dragen. Het fenomeen een kastvol kleding te hebben maar niets om aan te trekken. In de imageconsultancy wordt vaak gesproken over garderobeplanning: een zakelijke manier om naar je kledingkast te kijken. Bewust kopen, denken in hoeveelheid draagmomenten en kwaliteit, gelegenheden die er toe doen. Zodoende nooit misgrijpen en een paar goede dingen in de kast te hebben. Dan hoef je niet zoals een vriendin onder enorme tijdsdruk die wintermantel te kopen vanwege een begrafenis. Nu komt een dergelijk goede nette jas wel altijd van pas, maar toch is het fijner om er rustiger voor op pad te kunnen gaan.

Dan wordt het voor mij ook tijd om toch maar eens mijn verlanglijstje te gaan bijwerken; die jas, dat mooie pak…. Eerst maar eens mijn kledingkast reorganiseren, ben benieuwd wat ik nog aan moois tegenkom en welke combinaties ik kan maken.

 

 

 

 

Reacties

  1. jaap slooff zegt:

    Chris,
    Ik ben onder de indruk van je blog je bent niet alleen een benadigd kleermaker maar eveens een goede schrijver van leuke en zinvolle goed te lezen verhalen\blogs

    Jaap Slooff

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.