Zijn maatpak….

“O, u bent van de maatpakken?” een vraag van een tafelgenoot bij een netwerklunch prikkelt mij. Ik zie mezelf opeens in het hokje geplaatst van de maatpakkenleveranciers die regelmatig stunten met prijzen, mooie termen als Italiaans, Super 150, kissing buttons en nog meer aardige details. Het is een product waar mooie dingen mee gebeuren en voor veel mannen fijne resultaten worden behaald. Het voorziet zeker in een behoefte. En voor ons was het stof voor een geanimeerd gesprek.

In het proces van het creëren van de kleding naar maat ben ik elke keer weer blij verrast. Het genieten van het werk om met een mooie stof aan de slag te gaan. Het materiaal zo te snijden, te verwerken dat met naald en draad, het gebruik van de strijkbout die gewenste vorm erin komt. Het spel van details, een kraagvorm, de juiste lengte om dat zo passend te maken dat het klopt bij de drager. De vorm en pasvorm verfijnen voor de spiegel, de klant die ervaart dat zijn outfit groeit. Zien dat de onvolkomenheden van het lijf fijn omkleed worden en daardoor niet meer zichtbaar zijn. De klant die blij wordt en op zoek gaat naar schoenen en accessoires om een en ander compleet te maken.  Het moment voor de spiegel waarin die zelfverzekerde houding van binnenuit komt. De ogen die stralen “ik zie er erg goed uit”. Dat is voor mij maatwerk.

Tijdens het gesprek met mijn tafelgenoot zie ik dat hij er moeite voor heeft gedaan om zich mooi zakelijk te kleden. Een pak, een goed overhemd, een mooie stropdas, schoenen en riem in dezelfde kleur leder. Zijn outfit heeft een mooie kleurstelling, passend bij zijn blonde haar en blauwe ogen. Vol trots vertelt hij over zijn maatpak en is helemaal blij met alle details die het persoonlijk maken. Een gekleurd knoopsgat, een geborduurd monogram in de gekleurde voering. Ook het comfort van ‘beter passend’, het pak sluit goed aan. Bij het afscheid nemen neem ik zijn silhouet in me op. Niet alle mogelijkheden om er verfijnder en slanker eruit te zien waren gebruikt.

Een aantal jaren geleden was ik betrokken bij een start-up van een bedrijf in herenmaatpakken. Er was toen veel gaande, veel mannen wilden een maatpak. Diverse partijen betraden de markt. Een aanbod van prijsvechters, details, interessante termen, luxe stoffen die soms wel erg kwetsbaar zijn. Een mooie ontwikkeling om de man in het pak te krijgen, vooral omdat er ook de mogelijkheid bestond om er een tweede broek bij te nemen. Voor ons praktische Hollanders een extra voordeel. Maatwerk opmeten was door iedereen te leren, zo leek het. Het is inderdaad niet zo moeilijk om een jonge trainee met een goed strak lijf die het bedrijfsleven betreedt te kleden. Inmiddels is de grootste hausse over; diverse partijen zijn ermee gestopt. Het kan te maken hebben met een te groot aanbod, of toch een kwaliteitsaspect van de maakwijze van de pakken. Wat mij opvalt, is dat het inschatten van de correcties die nodig zijn niet bij iedereen even eenvoudig is. Er is ook verschil in de hoeveelheid mogelijkheden om zo’n pak mooi passend te krijgen. Een ronde borstkas of royale bovenbenen blijft vaak een probleem in deze pakken. Gelukkig is dit product doorgedrongen in herenmodezaken waar bij de verkopers/adviseurs door de jaren heen meer expertise zit als het gaat om inschatten van pasvorm en kleur. Daar zijn wel de nodige confectiepakken verkocht, dus daar verwacht ik kennis van zaken.

Eigenlijk zou elke kledingadviseur het moeten weten: Aansluitend Italiaans qua snit is prachtig voor een lange en vooral atletische lichaamsbouw. Daarvan zijn de schouders mooi breed en de taille goed smal. Dat is een ideale krachtige verschijning die al een mooie basis geeft voor een pak. Maar als je zoals mijn gesprekspartner toch wat meer ‘weelde’ hebt ontwikkeld is dat hele strakke uitgeklede jasje en die smalle broek niet zo mooi. De ronde schouders met minder binnenwerk ziet op een corpulentere bouw er niet zo krachtig uit. De smalle broek maakt hem topzwaar, zeker wanneer er ook nog verfijnde schoenen worden gedragen. Daarbij breekt die knik op de voorvoet de lengte die hij juist nodig heeft.  Voor hem zou het mooier zijn geweest als het jasje wel aansluitend is, een schouderpartij met iets meer binnenwerk en die broek wat royaler qua snit zodat zijn bovenlijf slanker lijkt. Het is een verantwoordelijkheid van de adviseur om in te schatten wat de klant mooier maakt. Juist daarin kan je als maatwerkleverancier meerwaarde creëren. De vraag aan de klant door een buitenstaander “Ben je afgevallen?” is daardoor het ultieme compliment waardoor je klant een ambassadeur van je werk wordt. Immers, goed maatwerk maakt een lijf mooier.

Laat wat van je horen

*