Hé Knapperd!!

“Moet je nou toch eens horen…..” Een goede vriendin die me opbelt. Ik mag haar graag, ze is een bijzondere vrouw. Opvallende ogen, goede uitstraling, een fijne persoonlijkheid die prettig is in haar gedrag. Ze is een bijzondere schoonheid en ze zit prima in haar vel. In haar eigen ogen iets te prima zoals ze dat zelf noemt maar ze kent de trucjes goed om haar voordeligste kanten te benadrukken. “Ik kreeg een compliment van een erg leuke vent dat ik zeer appetijtelijk ben, knap en charmant!” Ik legde haar uit dat ik dat allang had gezien, dat ze een leuk mens is en dat ze op haar manier mensen aantrekt.

Knap zijn, waar zit dat in? Zomaar een vraag waar niet zo makkelijk een antwoord op te geven is. Wat vinden we aantrekkelijk? Zit het in jong zijn, of toch ietsje ouder? Een gelijkmatig gezicht, opvallende ogen, een slanke neus en mooie mond? En is het cultuurbepalend of gekoppeld aan een huidskleur? Gaat het om een engelachtige verschijning of toch wat stoerder en doorleefd met duidelijke trekken in het gezicht. De vergelijking van een klassieke schoonheid tegenover bijzondere kenmerken wat een gezicht wat meer spanning en karakter geeft? En dan hebben we het nog niet eens over een lichaamsvorm die erbij hoort, dat maakt het nog ingewikkelder.

Het bericht afgelopen week over een onderzoek van het Sociaal Cultureel Plan Bureau gaf een extra dimensie aan knap zijn. Daaruit blijkt dat een werkgever tijdens een sollicitatieronde sneller kiest voor een knappe man/vrouw, en pas daarna selecteert op eigenschappen en capaciteiten. Dat is een opvallende conclusie welke haaks staat op dat we denken te kiezen. Er zijn diverse studies bekend waaruit blijkt dat het beeld wat we zien sneller gaat in ons beoordelingsvermogen dan het verhaal wat erbij verteld wordt om die eerste indruk te maken.

Een paar weken geleden was ik toehoorder bij een lezing over online indrukken, internetmarketing en meer zichtbaarheid creëren. Ook daar werd gesproken over die eerste indruk. Deze wordt niet alleen bepaald door wat we zien maar ook vooral wat we achterlaten. Wordt er positief over je gesproken als je weer bent vertrokken? Dat maakt het begrip indruk maken duidelijk wat breder. Het blijft dus best lastig. Hoe je eruit ziet, je gedrag, wat je te melden hebt; toch speelt het allemaal een rol. En het feit dat het zeven ontmoetingen kost om een negatieve indruk om te buigen.

Betekent het dat we ons dus weer in het stramien moeten stoppen omdat bepaalde dingen zo horen? Kunnen we concluderen dat ‘ze moeten me maar nemen als ik ben’ nu eindelijk over is? Dat lelijke mensen niet meer aan bod komen in de maatschappij van werkenden? Is dat het einde van authentiek zijn? Of gaat het om andere zaken? Zomaar wat vragen die me bezig houden.

De sociale media ontploften bijna nadat een bekende voetbalvrouw en actrice haar verhaal vertelde in een talkshow. Was ze wel of niet in behandeling geweest bij Hollands’ bekendste cosmetisch chirurg? En indien positief geantwoord, dat het zonde is van haar verschijning was, welke van nature al zo mooi is. Een gezicht wat veranderd is en daardoor minder uitdrukking heeft na deze vermeende verbouwing. Leven we dan echt in een wereld die door schoonheid en aantrekkingskracht geregeerd wordt? Vallen lelijke mensen dan echt buiten de boot en zijn knappe mensen niet tevreden en nemen alle moeite om hun schoonheid in stand te houden. Ik vind het nogal wat.

En toch is er misschien wel een antwoord op. Mooi, lelijk en schoonheid, het zijn allemaal subjectieve begrippen. Aantrekkingskracht tijdens een sollicitatie kan vooral zitten in uitstraling, een stem, ogen die alles vertellen. Wat mij betreft is dat een heel ander uitgangspunt dan een mooi hoofd zonder uitdrukking. De juiste kleren zijn een goed hulpmiddel om te helpen in je gewenste presentatie en profielfoto. De kleurtoon in kleding en haarkleur – indien geverfd – die er voor zorgt dat de huid een gezondere tint krijgt. De juiste vorm en pasvorm die ervoor zorgt dat je er slanker uitziet. Dat verhoogt de aantrekkingskracht en het zelfvertrouwen. Daarom denk ik dat het handig is om hulp te vragen bij goed winkelpersoneel die vooral eerlijk durft te zeggen als iets niet geschikt is. Nog zinvoller is het om een buitenstaander in te huren die objectief met je mee kijkt en de nodige informatie verschaft over het zichtbaar ondersteunen van je verkoopverhaal als sollicitant of ondernemer. Daardoor kom je er opeens achter dat knap zijn in veel meer dingen zit dan je zelf denkt, en dat het vooral niet afhankelijk is van een scalpel. Zeg eens eerlijk: Moet het dan echt ‘veel van het hetzelfde’ worden?

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.