Wat leuk dat het nog bestaat!

Netwerken, het blijft een leuke bezigheid. Mensen ontmoeten onder het genot van een drankje, een lunch of een kopje koffie. Horen wat voor bijzondere mensen bezig zijn met hun onderneming. Gegevens uitwisselen als blijkt dat je ook nog iets voor elkaar kan betekenen. Kijken hoe je dichter bij elkaar kan komen of wellicht een parel uit je eigen netwerk naar voren kan schuiven; juist dat soort matches maken vind ik erg leuk. En die ene persoon onthouden die prettig overkomt en een interessante kijk heeft, een product, het verhaal. Die sprankeling willen voeden met omzet naar hun toe. Maar dat kan alleen als er zelf ook een paar leuke opdrachten in het verschiet zijn.

Onlangs tijdens een ondernemersgala bijvoorbeeld, bij de ontvangst voorafgaand aan het diner een leuk gesprek over elkaars activiteiten. Zij was behangen met  parels en droeg een leuke jurk . Haar kapsel verraadde de vaardige handen van een goede kapper die er de nodige diepte qua kleur en vorm in had gebracht. Zijn smoking voldeed aan de norm van de dresscode, dus altijd goed. Praten over het ambacht, hij had er bewondering voor en zij vond het enig. En zoals het gaat tijdens zo’n gesprek komt de onvermijdelijke vraag over prijsstelling aan bod. Meestal nodig ik mijn toehoorders uit voor een afspraak in mijn atelier. Deels omdat ik daar meer kan laten zien, de keuze in materialen. Het kleurstaal in de spiegel bij het gezicht houden waardoor het meer tot leven komt. En in die intieme setting praten over behoeftes van een lichaam wat mooier en slanker oogt. Zoiets doe je niet in een grote ruimte met veel mensen om je heen. Maatkleding is ook een vorm van omgaan met kwetsbaarheid van je – al dan niet – potentiële klant.

En toch is het bijzonder om opeens zo´n opmerking te horen: “Kan jij daarvan leven?” Ik moet opeens denken aan een bevriend meubelmaker die bijzonder mooi werk maakt, zijn vak verstaat en daarin zijn boterham wil verdienen. Een gevatte opmerking van zijn kant: “Als u bij mij een mooie kast bestelt wel ja.” Zouden meer creatieven zo’n vraag krijgen? En is zo’n gevat antwoord gepast in het charmeoffensief wat netwerken heet? Ik houd me in en verbaas me over dit dedain. Tussen aardig zijn en het daadwerkelijk menen ligt wel degelijk een verschil. Het gesprek met haar gaat verder over de winkels, kleren, het aanbod en de goedkope uitstraling van veel kleding tijdens een gala waar ze zich aan ergert. Dat de mode er niet mooier op is geworden en er veel goedkoops is te vinden en dat vooral de kwaliteit tegenvalt. Ze pakt even snel haar telefoon en schikt de autosleutels in haar clutch, alles verraadt grote namen en bekende merken. Behalve haar kleding, ik zie geen edele glans en een  pasvorm welke haar niet echt flatteert. Ik merk dat het gesprek een andere wending neemt, over mooie auto´s en dat de loodgieter een belachelijk hoge rekening had gestuurd.

Ik moet opeens denken aan een andere netwerkbijeenkomst waarin een websitebouwer een presentatie mocht houden. Hij deed zijn verhaal goed – voor mij als nitwit is dat niet zo moeilijk want ik heb een ander vak. Aan het eind van de middag was er gelegenheid tot borrelen. De websitebouwer kwam op mij af en vertelde dat hij vooraf naar mijn site gekeken had. Nou weet ik dat in die vorige versie er nog wel degelijk wat aan schortte dus ik was erg benieuwd of hij tips had. Rigoreus werd onder het genot van zijn biertje mijn complete website afgebroken en dat ik toch maar naar hem moest gaan voor iets nieuws. De directe aanpak zal ik maar zeggen. Ik doe aardig terug en zit me af te vragen wat er zou zijn gebeurd als ik hem van repliek had gediend: “Leuke presentatie maar wat een beroerd pak, het doet niks voor je – kom eens bij mij langs voor een nieuwe en betere…..” Zou hij zo’n benadering als potentiële klant leuk hebben gevonden?

De laatste jaren wordt er weer meer geroepen dat het ambacht een betere plek verdient. Belangstelling voor kwaliteitsspullen en eerlijke producten, opleidingen die eerder onder druk van het ministerie van Onderwijs in hun kwaliteit zijn gaan nivelleren zijn in onderzoeksfase om masterclasses aan te bieden voor getalenteerde leerlingen. Niet alleen in mijn vak, maar ook in andere ambachten wordt weer meer geïnvesteerd. In mijn stad zie ik bijzondere winkels te voorschijn komen met mooie eigenzinnige spullen voor in huis, aan de muur of speciale technieken die mooi toepasbaar zijn. Om daar even op terug te komen, speciaal voor die leuke vrouw tijdens dat gala een gouden tip: Die echte zijden jurk met langere mouwen was een nog mooiere omlijsting geweest voor die mooie parels waarin geïnvesteerd is. Zeker wanneer de vorm zo is gekozen dat het nog iets aardiger voor het lijf is. Gewoon, mooi en eenvoudig – daardoor ook vaker te dragen. En als het pak van manlief nog even wat meer getailleerd was en de broekspijpen wat smaller dan zagen jullie er samen uit om door een ringetje te halen. Ik doe het graag. En ja, dan kan ook ik of mijn collega’s er van leven. Dan is die ommezwaai in het onderwijs er ook niet voor niets geweest en heeft iedereen bestaansrecht.

 

 

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.